Objavljeno

Da li može proći dan bez izazova? Teško! Uz veliki broj situacija s kojima smo svakodnevno u kontatku, ponekad se čini da je stres normalan deo života. Ali ne mora da bude tako, jer… STRES JE IZBOR! Stres je negativan emocionalni odgovor koji biramo onda kada se situacija u kojoj se nalazimo ne odvija onako kako bismo želeli ili kako smo je zamišljali. Zapravo, stres je naš adaptivni odgovor na situacije i događaje koji pred nas postavljaju psihičke i/ili fizičke zahteve. Mnogo je „okidača“ koji mogu da izazovu stres, a kako ćemo na njih reagovati zavisi od nas. U prevazilaženju stresne situacije mogu ti pomoći i sledeće smernice.

Proveri sa sobom

Uzmi vreme za sebe i probaj da što detaljnije razumeš situaciju u kojoj se nalaziš. Pronađi odgovore na sledeća pitanja.

  • Kako se osećaš u toj situaciji? Probaj da što detaljnije prepoznaš svako osećanje koje se pojavi. Ako su osećanja pomešana, pokušaj da otkriješ koja osećanja čine tvoj ,,miks“.
  • Šta te tačno stresira i „koči“? Za trenutak se odmakni od situacije u kojoj se nalaziš i probaj da je objektivno sagledaš. Potom, što preciznije identifikuj šta je ono što te stresira – da li su to situacija sama po sebi, okruženje, tvoja uverenja, ljudi…
  • Na čemu si zahvalan? Napravi spisak od pet stvari na kojima si zahvalan u tom trenutku. Ovo je još jedan način kako možeš da ,,izađeš“ iz stresne situacije i da se setiš onoga što čini tvoj život prijatnim i lepim. Držeći na umu te lepe stvari kojih si se prisetio, pogledaj na situaciju povodom koje se stresiraš. Izgleda nešto drugačije, zar ne!
Analiziraj situaciju

Ponekad se stvari oko nas tako brzo dešavaju da teško možemo da ih ispratimo. Ako se još trudimo da u njima potpuno učestvujemo, stres je zagarantovan. U tom slučaju, prvi korak je da iz „ptičije perspektive“ pogledaš šta se zapravo dešava i potražiš drugačiji pristup. U tome ti mogu pomoći i sledeća pitanja.

  • Koji deo problema ne mogu da kontrolišem? Priseti se šta je tvoja odgovornost u vezi sa situacijom koja je nastala a šta, ipak, ne zavisi od tebe. Pozovi i ostale odgovorne ljude da se više uključe u rešavanje nastalog problema.
  • Šta ti možeš da uradiš? Napravi spisak predloga i promena koji bi mogli da vode do rešenja. Razmisli i o ljudima koji bi mogli da ti pomognu u toj situaciji i ne ustručavaj se da od njih zatražiš pomoć.
  • Koji deo ovog problema je u potpunosti van moje kontrole? Osvesti koji deo problema zaista ne možeš da kontrolišeš. Koliko god da je ponekad teško, nauči da to prihvatiš.

Stres je ono što kreiramo u našem umu kao odgovor na situacije koje doživljavamo. Način na koji biramo da se odnosimo prema tim situacijama i događajima određuje da li ćemo osećati da smo pod stresom ili ne. Što imamo više aktivnosti i ciljeva koje pokušavamo da dostignemo tokom dana, to su veće šanse da se suočimo sa stresom. Ali to ne mora da bude tako! Svaki put kada osećaš da si pod stresom zaustavi se, udahni i napravi izbor koji će otpustiti stres koji osećaš. Ipak, može se desiti da sam ne uspevaš da izađeš na kraj sa određenom situacijom ili da ne znaš kako da rešiš problem. U tom slučaju, razgovor sa stručnom osobom ti može pomoći da se osnažiš i bez većih posledica „prebrodiš buru“ u kojoj se nalaziš.

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *